Werkwijze

Intake
Wanneer u Raad en Daad Bewind tot uw bewindvoerder wilt laten benoemen, neemt u contact op met ons. U kunt ons bellen, maar u kunt ook een bericht achterlaten en dan bellen wij u terug.

Tijdens het telefonisch contact, zal er een afspraak worden gemaakt voor een intake. Wij komen hiervoor bij u thuis! Tijdens de intake worden de volgende zaken behandeld:

  • Verloop van het intakegesprek;
  • Werkzaamheden van de bewindvoerder;
  • Wat wordt er van u als klant verwacht;
  • Gevolgen voor u als klant;
  • Benoemen van formulieren die ingeleverd moeten worden;
  • Samenvatting van het gesprek 
  • Bij akkoord, toestemmingsverklaring ondertekenen


Aanvraag rechtbank

Na het intakegesprek, dient u nog een aantal stukken aan te leveren. Vervolgens zal het verzoek tot onder bewindstelling aan de rechtbank worden verzonden.
Wanneer de rechtbank alle stukken heeft ontvangen, krijgt u binnen enkele weken een rekening voor de griffiekosten (administratiekosten van de rechtbank). Deze kosten bedragen in € 81,- in 2019. Deze rekening moet op tijd worden betaald, anders wordt het verzoek niet behandeld. Enkele weken na de betaling, krijgt u een brief met een datum waarop uw verzoek wordt behandeld. De bewindvoerder is hier ook bij aanwezig.

Twee à vier weken na de behandeling van uw verzoek, stuurt de rechtbank de beslissing (een beschikking). Vanaf dat moment is Raad en Daad Bewind bevoegd om uw financiële belangen te behartigen. 


Uitvoering bewind
Wanneer Raad & Daad Bewind bevoegd is verklaard, zullen we beginnen met het openen van een beheerrekening en een leefgeldrekening. Raad & Daad Bewind  zal alle instanties waar u mee te maken heeft aanschrijven. Hierbij worden de nieuwe rekeningnummers doorgegeven en zal het correspondentieadres worden gewijzigd naar het adres van Raad & Daad Bewind. Vervolgens wordt er een boedelbeschrijving opgemaakt. Dit is een overzicht van al uw bezittingen en schulden. Het boedelplan wordt binnen een termijn van vier maanden naar de rechtbank verzonden. Daarnaast wordt er een budgetplan gemaakt, waarin onder andere het leefgeld wordt bepaald.

Wanneer er sprake is van schulden, wordt gekeken of dit problematische schulden zijn (niet zelf aflosbaar). Niet problematische schulden worden meegenomen in het budgetplan en bij problematische schulden helpen wij u met de doorverwijzing naar de gemeentelijke schuldhulpverlening. 

Tijdens de periode van bewind ontvangt u maandelijks een overzicht van alle ontvangsten en betalingen die wij  voor u hebben gedaan. Ook zijn wij verplicht om één keer per jaar verantwoording af te leggen aan rechtbank.

Diensten die gedurende het bewind onder andere kunnen worden uitgevoerd zijn:

-         Inkomsten innen en vaste lasten betalen
-         Post verwerken en dossier beheren
-         Betalingsregelingen treffen met schuldeisers
-         Belastingaangifte box 1 in orde maken
-         Uitkeringen aanvragen
-         Bijzondere bijstand aanvragen
-         Toeslagen aanvragen
-         Verzekeringen afsluiten
-         Kwijtscheldingen aanvragen 

Bewindvoering en inkomensbeheer
Oost-Souburg