Werkwijze

Home » Bewindvoering » Werkwijze

Intake
Wanneer u Raad & Daad Bewind als uw bewindvoerder wilt laten benoemen, kunt u contact met ons opnemen. U kunt ons bellen of een bericht achterlaten; dan bellen wij u terug.

Tijdens het telefonische contact wordt een afspraak voor de intake gemaakt. Wij komen hiervoor bij u thuis! Tijdens de intake worden de volgende zaken behandeld (aan de intake zitten geen kosten verbonden):

  • Verloop van het intakegesprek
  • Werkzaamheden van de bewindvoerder
  • Wat er van u als klant wordt verwacht
  • Gevolgen voor u als klant
  • Benoemen van formulieren die ingeleverd moeten worden
  • Samenvatting van het gesprek
  • Bij akkoord: toestemmingsverklaring ondertekenen

Aanvraag rechtbank
Na het intakegesprek dient u nog enkele stukken aan te leveren. Vervolgens zal het verzoek tot onderbewindstelling aan de rechtbank worden verzonden.

Wanneer de rechtbank alle stukken heeft ontvangen, krijgt u binnen enkele weken een rekening voor de griffiekosten (administratiekosten van de rechtbank). Deze kosten bedragen €90,- (in 2025). De rekening moet op tijd worden betaald, anders wordt het verzoek niet behandeld. Enkele weken na de betaling ontvangt u een brief met de datum waarop uw verzoek wordt behandeld. De bewindvoerder zal hierbij aanwezig zijn.

Twee tot vier weken na de behandeling van uw verzoek ontvangt u de beslissing van de rechtbank (de beschikking). Vanaf dat moment is Raad & Daad Bewind bevoegd om uw financiële belangen te behartigen.

Uitvoering bewind
Wanneer Raad & Daad Bewind bevoegd is verklaard, beginnen wij met het openen van een beheerrekening en een leefgeldrekening. Wij zullen alle instanties waarmee u te maken heeft, aanschrijven. Hierbij worden de nieuwe rekeningnummers doorgegeven en het correspondentieadres wordt gewijzigd naar het adres van Raad & Daad Bewind.

Vervolgens wordt er een boedelbeschrijving opgemaakt. Dit is een overzicht van al uw bezittingen en schulden. Het boedelplan wordt binnen vier maanden naar de rechtbank gestuurd. Ook wordt er een budgetplan opgesteld, waarin onder andere het leefgeld wordt vastgesteld.

Wanneer er schulden zijn, wordt gekeken of deze problematisch zijn (niet zelf aflosbaar). Niet-problematische schulden worden meegenomen in het budgetplan. Bij problematische schulden helpen wij u met doorverwijzing naar de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Gedurende de periode van bewind ontvangt u maandelijks een overzicht van alle ontvangsten en betalingen die wij voor u hebben gedaan. Ook zijn wij verplicht om jaarlijks verantwoording af te leggen aan de rechtbank.

Diensten die gedurende het bewind onder andere uitgevoerd kunnen worden, zijn:

  • Inkomsten innen en vaste lasten betalen
  • Post verwerken en dossier beheren
  • Betalingsregelingen treffen met schuldeisers
  • Belastingaangifte (box 1) in orde maken
  • Uitkeringen aanvragen
  • Bijzondere bijstand aanvragen
  • Toeslagen aanvragen
  • Verzekeringen afsluiten
  • Kwijtscheldingen aanvragen
  • Minimaregelingen aanvragen

Algemene voorwaarden   |   Privacyverklaring  |   Klachtenreglement  |   KVK 73623784   |   Copyright © 2025 Raad & Daad Bewind 

crossmenu